Geeft een koe melk?
Amsterdam/Venray – Duurzame en eerlijke voeding: daarmee profileert Marqt, zich. Zijn idee voor Marqt deed eigenaar Quirijn Bolle op tijdens eerdere werkervaringen in de supermarktketen. “Ik heb daar gezien hoe de voedselindustrie in elkaar zit. Die moet veranderen.” Voor liefhebbers uit het zuiden die Marqt, met vestigingen in de Randstad, willen leren kennen en er geen trip naar het westen voor over hebben, er is hoop. Bolle wil zijn concept binnen enkele jaren uitrollen met zaken in Brabant en Limburg.

Oprichtter Marqt, Quirijn Bolle: “Duurzame voeding moet gewoon in ons DNA gaan zitten.”
‘We zijn onderdeel van een ecosysteem. Arrogantie is uit den boze. We moeten de balans vinden binnen dit systeem. En de bodem niet uitputten.’
Een goede leerervaring waren zijn jaren bij Ahold in binnen- en buitenland. De conclusie van bedrijfskundige Quirijn Bolle: “De voedselindustrie moet vernieuwen. Moet echt op de schop.” Bolle erkent dat de ontwikkeling van supermarkten het land veel welvaart heeft gebracht. “Een enorme positieve verandering sinds de jaren zestig.” Maar, zo stelt hij, de macht is nog maar in handen van enkele supermarktketens. “En die bieden zo’n beetje hetzelfde aan de klanten aan. En de producten moeten steeds goedkoper en goedkoper.”
Geld als doel of middel
De filosofie van Bolle is helder en eenvoudig: iemand betaalt de prijs voor een goedkoop product. “We lopen achter de euro’s aan. Geld is een doel op zich geworden. Maar dat is niet juist: geld is slechts een middel.” Onlangs verscheen een artikel in NRC waarin de mening van Bolle werd gevraagd vanwege het paardenvleesschandaal in andere supermarkten. Zijn antwoord was dat hem dit niet verbaasde. “Omdat we enkel naar geld kijken – we zijn verslaafd aan geld – kan dit gebeuren. Er zijn voor mij ethische grenzen aan hoe voeding tot stand komt.”
Eerlijke voeding is de basis voor Marqt. Zo stijgt het aantal additieven dat bij andere supermarkten wordt gebruikt. Ze worden vaak toegevoegd aan voeding om een betere smaak of een langere houdbaarheid te krijgen. Marqt verkoopt voeding zonder geweld te doen aan mens, dier en milieu. “Je daar op richten, is voor mij de definitie van succes. We zijn onderdeel van een ecosysteem. Daarom moeten we ons niet te arrogant opstellen. We moeten de balans vinden binnen dit systeem. En de bodem niet uitputten.” Wie is verantwoordelijk voor de overgang naar een meer duurzame samenleving? “Het is een vraagstuk voor ons allemaal: consumenten, bedrijven, de media. De mentaliteit moet gewoon veranderen. Dat is noodzakelijk. En iedereen moet daarvoor de verantwoordelijkheid krijgen. En nemen. Iedereen oefent invloed uit.”
Is hij tevreden over het tempo waarin de maatschappij verandert naar een meer duurzame? “Het gaat langzaam. Het is een lange weg. Wat ik het belangrijkste vind, is waar je gelukkig van wordt. Op scholen hoor je ook te weinig over gezonde voeding. Kinderen weten net dat melk van een koe afkomstig is.” Bolle ziet hierin ruimte voor verbetering. De vraag die opkomt is of duurzame voeding niet voorbehouden is aan een selecte groep. Een groep die zich bewust is van het belang van goede voeding en het zich financieel kan veroorloven. Bolle heeft die ervaring niet. “In onze winkels komt een heel gemengde groep. Onlangs kreeg ik een berichtje van een dame die bijstand ontvangt, maar tegen me zei toch geen concessies te doen aan goede voeding. Fijn te horen.” Goede voeding is er volgens Bolle dus niet enkel voor een klein segment. “Het is een kwestie van mentaliteit. Duurzame voeding moet gewoon in ons DNA gaan zitten.”
Idealisme en ondernemerschap
Of zijn studie bedrijfskunde heeft bijgedragen aan zijn huidig ondernemerschap, blijft gissen. “De studie viel best tegen. Maar ik heb geleerd academisch te denken. En kritische kanttekeningen te plaatsen. Je beseft dat je niet alles weet. Fascinerend. Je gaat relativeren. In die tijd startte ik al wel een bedrijfje.” Ook zijn voorliefde voor de ontwikkelingen in de samenleving was in die tijd, latent, aanwezig. “Maar mijn ervaring bij Ahold heeft dat gevoel sterker gemaakt en heeft tot Marqt geleid.” Gaan idealisme en ondernemerschap, twee eigenschappen die Bolle bezit, goed samen? “Die matchen goed. Het is voor mij niet eens een keuze tussen die twee. Ik zou niet kunnen ondernemen zonder mijn idealen te volgen.”
Marqt heeft respect voor natuur, dieren en mensen hoog in het vaandel staan. De producten zijn met passie en verantwoordelijkheid gemaakt en er is een eerlijke prijs voor betaald.
Marqt heeft verschillende vestigingen in Amsterdam en Rotterdam en zit ook in Den Haag en Haarlem. Brabant en Limburg staan op de nominatie als toekomstige vestigingsgebieden.
Info: www.marqt.com
Tekst: drs. Nicole Mulders
augustus 2013, Midden / Noord