De teloorgang van bedrijfskantines
Venray – Door Nicole Mulders – Hoeveel aandacht geven ondernemers aan goede voeding binnen hun bedrijf? En, hoe is de smaakbeleving in Nederland? Limburg Onderneemt vroeg het eigenaar/chef-kok Ruud Welbers van de in Venray gevestigde cateraar Culinair Creatief. “Eten is beleven.”

Ruud Welbers.
Wat is er veranderd op het gebied van bedrijfskantines?
“Er zijn nog bedrijven die een goede bedrijfskantine hebben. Maar het gros ervan is verdwenen. Jaren terug hadden ze ook vaak zelfs hun eigen koks. Dat is nu nog maar zelden. Een grote omslag.”
Wat kan catering hierin betekenen?
“Dat bedrijven dan voor catering kiezen, is niet zo duur als het lijkt. Het scheelt hen kosten voor onder meer personeel en inkoop. Ik merk wel dat bedrijven met hun voeding goed inspelen op het soort medewerkers dat ze hebben. Zo heb ik een klant waar het personeelsbestand voor tachtig procent uit Poolse medewerkers bestaat. Die houden van iets vetter eten, dat vaak in het zuur is gemaakt. Het mooie is dat een uitzendbureau voor Polen me eens de gelegenheid gaf de Poolse eetcultuur ter plekke te verkennen. Een mooie kans.”
Hoe belangrijk zijn de kosten tegenwoordig?
“Ik ervaar dat die een grote rol spelen bij bedrijven. Ze gaan de laatste jaren veel minder uit eten met zakenrelaties. Dat heeft ook met de volle agenda’s van mensen te maken. Catering aan huis of bedrijf drukt die kosten en maken de beleving van de lunch of het diner veel persoonlijker. Ik merk het belang van prijs ook als ze een feestje willen geven. Dat moet betaalbaar zijn. Ze willen goede kwaliteit, maar wel voor een goede prijs.”
Wat vindt men smaakvol?
“Typisch is dat, wanneer er op een borrel snacks worden aangeboden, mensen graag een bitterbal nemen en een oester aan zich voorbij laten gaan. Dat zie je in veel bedrijfskantines terug: een vette hap scoort hoog. Voorwaarde voor mij is wel dat die bitterbal dan van een goede kwaliteit is.”
Bestaat smaak nog?
“Er zijn zeker mensen die smaak op waarde weten te schatten. Die zijn vooral te vinden in het hogere segment. De smaakcultuur is in de loop der jaren beter geworden. De meningen over een broodje gezond kunnen wel verschillen. Sommigen willen dan een broodje met beleg en allerlei ongezonde sausjes. Dat is niet mijn idee van gezond. Wij beleggen zo’n broodje met verse en magere producten.”
De smaakbeleving van mensen is veranderd. Is dat lastig werken?
“Het is prima om in te spelen op veranderde eisen, zoals biologische en vegetarische voeding en allergieën. Ik vrees trouwens dat voedselallergie volksziekte nummer één wordt. Ik heb een bedrijf en dat betekent dat je tegemoet moet komen aan de wensen van klanten. Het voordeel is dat ik als instellingskok ook aan verschillende voedingswensen moest voldoen, en dat is dus voor mij niet vreemd.
Nu er verschillende kookprogramma’s op televisie zijn, merk ik wel dat mensen meer aandacht voor koken hebben. Dat is een goede zaak. Ze zijn zich meer bewust van goede voeding. Wat ook een goede ontwikkeling is, is dat steeds meer bedrijven er op staan dat de verpakking milieuvriendelijk gebeurt. Dat laten ze zelfs opnemen in een contract. Zo bestaat er papier van suikerriet om het eten in te wikkelen. Prima, die aandacht voor duurzaamheid.
Wat is het pluspunt om jouw bedrijf in te schakelen?
“Een voordeel is dat we korte lijnen hebben, en dus dicht bij de klanten staan en snel kunnen reageren. We werken ook voor andere cateraars, waar we de luxe catering voor doen. Een must voor mij is het leveren van goede kwaliteit.”
Heb je een advies voor ondernemers?
“Ik denk dat bedrijven meer aandacht aan goede voeding mogen geven. Dat is belangrijk. En wie weet kan daardoor het ziekteverzuim zelfs omlaag.”
Ruud Welbers werkte eerder bij restaurants als Belvédère in Nijmegen en Val Monte in Berg en Dal. Ook werkte hij als instellingskok bij het Vincent van Gogh-instituut en het Maasziekenhuis in Boxmeer. “Het Vincent van Gogh had toen nog een eigen groentetuin en bakkerij. Een grote luxe. Maar ook in instellingen is helaas, door bezuinigingen, de aandacht voor het ambachtelijke verdwenen.” Ongeveer een derde van de activiteiten van Culinair Creatief is gericht op de catering van bedrijven. Dat is goed voor enkele honderden broodjes per dag. De in Venray gevestigde bedrijven Inalfa en Flextronics zijn een paar voorbeelden van vaste klanten. Info:www.culinaircreatief.nl
december 2012, Midden / Noord