Venray – Door drs. Nicole Mulders – Een plek in de top vijfentwintig van best en snelst groeiende bedrijven van Nederland. En medio 2009 een verhuizing binnen Keizersveld naar een pand vlakbij, pal aan de A73. Een snelle ontwikkeling dus, voor het Venrayse werving- en selectiebureau Personato.

Elroy Jansen (l) en Jeroen Tijink (r) zagen hun inzet beloond met een onstuimige groei.
Medio november 2008 kreeg Personato de 22e plaats toegekend in de High Growth Awards, de verkiezing voor de best en snelst groeiende bedrijven in Nederland. In de regio Zuid staat het op de 7e plaats. “Van enkele honderden genomineerde bedrijven in Nederland de 22e plaats halen, daar zijn we best trots op”, aldus directeur Elroy Jansen.
Jong personeel
Personato bemiddelt voor functies vanaf MBO-niveau – uitsluitend in vaste dienstverbanden – voor pakweg elfhonderd bedrijven, en groeide binnen zes jaar van één man naar dertig personeelsleden. Inmiddels is Personato het grootste werving- en selectiebureau van Zuid-Nederland. Het jonge personeel – dat het bureau het liefst meteen na hun HBO-opleiding in dienst neemt – krijgt veel ruimte voor eigen verantwoordelijkheid in de branches waarin het opereert. En, ook de ruimte om met elkaar te sparren. “Hierdoor ontstaat een bron van creatieve, ondernemende ideeën”, aldus manager operations Jeroen Tijink. De harde groei (ruim tweehonderd procent in drie jaar, red.) is volgens Jansen te danken aan het snelle, open en gespecialiseerde karakter van de organisatie. Volgens Jansen is het noodzaak je flink te verdiepen in de bedrijfscultuur van de opdrachtgever. “Kunnen we iets voor een klant betekenen, dan zeggen we dat meteen. Mocht dat niet zo zijn, moet je dat ook communiceren. Het heeft geen zin daar omheen te draaien. We willen vooral eerlijk en open zaken doen, met de kandidaat en met het bedrijf.”
No cure, no pay
Personato hanteert het no cure, no pay principe. “Opdrachtgevers lopen geen enkel risico gedurende het voortraject”, licht Jansen toe. “Pas als we de geschikte persoon hebben aangeleverd, staat daar een vergoeding tegenover.” Deze formule kenmerkt volgens hem de mentaliteit van de organisatie. “No nonsense, en handen uit de mouwen.”
Die no-nonsense mentaliteit, en die van eerlijkheid, gelden ook voor de kandidaten. “Dat zijn mensen die vertrouwelijk en oriënterend op zoek zijn, dus ook aan hen moeten we duidelijk maken of wij iets voor hen kunnen betekenen,” vertelt Tijink. De financiële crisis is ook voor Personato merkbaar. “Enkele bedrijven hebben hun vacatures tijdelijk stopgezet”, vertelt Tijink. “Maar verder moeten veel vervangvacatures gewoon opgevuld worden. Crisis of niet. Organisaties zijn immers altijd op zoek naar goede medewerkers. En wij naar nieuwe opdrachtgevers. Dat is dus een continu proces.” Vinden ze het niet riskant om juist nu te investeren in een nieuw onderkomen? “Nee”, meent Jansen. “Ons huidige pand is echt te klein. We moeten nog een stukje groeien om zo optimaal mogelijk te kunnen functioneren in alle sectoren. Bovendien is er geen betere PR dan pal aan de A73 te zitten. Iedere automobilist is immers een potentiële klant.” Info: www.personato.nl
december 2008, Midden / Noord