Ariane Inden wist het al als zesjarige
Abcoude/Venray – Ariane Inden staat al jaren voor cosmetica uit het topsegment. Haar eigen merk voeren doet Inden met passie. “Ik ken geen angsten. Ik zie wat er mis kan gaan en zie de risico’s en gevaren. Die moet je minimaliseren.”

Ariane Inden bouwt gestaag verder aan haar cosmetica-imperium.
‘ Mijn focus ligt anders. Ik ga uit van wat ik zelf belangrijk zou vinden als ik consument was.’
Als zesjarige wist Inden al dat ze ondernemer wilde worden. “Mijn ooms en tantes vroegen me toen wat ik later wilde worden. Ik verbaasde me over hun reactie op mijn antwoord. Voor mij was het vanzelfsprekend, ondernemer worden. Toen al vond ik het mooi om te creëren.”
De keuze voor bedrijfskunde op Nyenrode was dan ook niet vreemd. Inden zat daarvoor op een Amsterdamse school. “Mensen uit mijn omgeving zeiden dat Nyenrode een bekakte school zou zijn. Ik dacht: ik ga er heen voor de studie. Nyenrode staat bekend om het goed bestuderen van ondernemerschap., Daar koos ik voor. En het bleek niet bekakt te zijn. Het is juist een instituut met een prettige mentaliteit, intelligente mensen en een plek waar je kunt lachen.” Wat is haar het meest van haar studie bij gebleven? “Je leert je vanzelfsprekend algemeen breed te ontwikkelen. Maar ik vergeet ook een reis, toen ik MBA-student aan een universiteit in de Verenigde Staten was, niet.” Samen met medestudiegenoten moest ze een advertentiecampagne maken om tabasco in Italië te introduceren “Lastig, want Italië wilde eigenlijk niets weten van een eetbaar product uit een flesje.” De groep waar Inden in zat, won en mocht in Indonesië workshops over westers ondernemerschap geven. “Een hele uitdaging.”
Bedrijven hebben dus haar fascinatie van kinds af aan. Inden wil zich daarin wel duidelijk onderscheiden. “Veel bedrijven zijn gericht op het besparen van kosten. Dat is voor mij ondergeschikt. Het gaat mij in eerste instantie om de gebruiker van de producten. Daar moet je alles voor doen. En als je daar kosten voor maakt, dan is dat maar zo. Mijn focus ligt nu eenmaal anders. Ik ga uit van wat ik zelf belangrijk zou vinden als ik consument was. Dat is een goede kwaliteit.” Interessant is de vraag wat ondernemerschap voor Inden inhoudt. “Een ondernemer heeft een goede visie en weet snel wat hij wil. Hij ziet overal kansen. En is niet bang om zijn nek uit te steken en is evenmin bang om te falen.”
Ariane Inden heeft een duidelijke missie. Delegeren is niet lastig. “Ik ben nog steeds geraakt door het enthousiasme van de medewerkers. Ze voelen zich identiek aan het merk. Overdragen is dan ook niet moeilijk. Dat gaat vanzelf.” En natuurlijk scheelt het dat Inden de mensen zelf heeft geselecteerd. “Ik heb daarbij vooral gekeken of iemand de normen en waarden heeft die bij het merk passen.” Het is voor Inden niet moeilijk bij de door haar beoogde kwaliteit te blijven. “Juist het indammen aan kwaliteit zou ik lastig vinden.”
Hoe ziet ze de toekomst van het bedrijf? “We willen nog meer eigen vestigingen creëren. Je ziet dat steeds meer producten worden verkocht via internet. Het mooie van schoonheidsbehandelingen is dat dat niet kan. En dat hoeft ook niet. Mensen blijken nog steeds graag tijd te besteden aan de beleving en ontspanning ervan.”
Haar missie is iedere dag alle klanten mooier te maken. “Die worden daardoor gelukkiger en succesvoller.” Dat geldt volgens Inden zelfs in economisch mindere tijden “Een mooi uiterlijk geeft een goed gevoel”.
Het ondernemerschap past goed bij haar. Zeven dagen per week is ze met haar bedrijf bezig. Ook ’s avonds. Daarnaast: “Ik houd erg van vrijheid in denken. En vind niet snel dat iets niet te doen is. Voor mij geldt: ‘the sky is the the limit”. Ik kijk verder dan grenzen.”
Bijzonder is dat de producten van Ariane Inden geen dierlijke ingrediënten bevattenen en dat er niet wordt samengewerkt met bedrijven die niet in het Westen zijn gevestigd. “De bedrijven waar we mee werken, doen het goed. We gaan niet samenwerken met bedrijven uit bijvoorbeeld ontwikkelingslanden, waar mindere kwaliteit geleverd wordt of slechter met de mensen wordt omgegaan.”
Ariane Inden voert al jaren cosmetica uit het topsegment. Er zijn tientallen vestigingen in Nederland, maar ook in het buitenland. Inden heeft daarnaast eigen winkels met schoonheidssalons. Ariane Inden studeerde bedrijfskunde aan Nyenrode. Ook heeft ze een MBA gehaald aan Thunderbird in Phoenix (Arizona, VS). “Zeventig procent van de studenten kwam van over de hele wereld. Amerika is echt het land van het ondernemerschap. Heerlijk om daar te verblijven.”
Tekst: drs. Nicole Mulders
augustus 2014, Midden / Noord