Commercieel directeur Eric Arts, Martin Cuypers
Venray – Door Nicole Mulders – Bevlogenheid. Dat kan commercieel directeur en mede-eigenaar van Martin Cuypers, Eric Arts, niet worden ontzegd tijdens het gesprek met hem over het bedrijf. Afgelopen weekend vierde de onderneming het 35-jarig bestaan. “In dit vakgebied valt nog veel te ontdekken.”

“Mensen moeten gezond, efficiënt en met plezier werken,” zegt Eric Arts.
De naam Martin Cuypers staat. En blijft overeind, ook al is de naamgever enkele jaren terug uit het bedrijf vertrokken. Eric Arts, met eerder jarenlange ervaring in commerciële functies en daarna bij Martin Cuypers in dienst getreden, runt samen met zijn compagnon Bart Everaerts het bedrijf. Op locatie Keizersveld ligt de nadruk op kantoorartikelen, facilitaire producten, kantoormachines en kantoor- en projectinrichting voor de zakelijke markt; in het Venrayse centrum ligt de kantoorvakhandel voor de particuliere markt. “Het interessante is dat we niet vastzitten aan een bepaald soort klanten. Elk bedrijf heeft immers kantoorproducten nodig”, aldus Arts.
Prettige kantoorinrichting
Arts stipt – in de lijn van de bedrijfsfilosofie – het belang van een goede en prettige kantooromgeving aan, en hoopt dat klanten die zullen ervaren op Keizersveld. “Je kunt wel een heel spannend commercieel verhaal ophangen, maar klanten moeten toch zelf zien en voelen wat kantoorinrichting met hen doet.” Martin Cuypers heeft een duidelijke visie op het belang daarvan. “Mensen moeten gezond, efficiënt en met plezier werken,” vinden wij. Een ergonomische bureaustoel – “niet iedereen is gelijk wat betreft lichaamsbouw” – of een verticale muis kan wonderen doen. “Bovendien laten tal van onderzoeken zien dat met een goede en prettige inrichting het ziekteverzuim daalt.” Daarnaast heeft Martin Cuypers regelmatig contact met fysiotherapeuten en arbo-diensten om kennis te delen over de kenmerken van gezonde kantoormeubels.
Geur en mummieplanten
“We willen een specialistische zaak zijn in ons vakgebied. Klanten begeleiden bij hun aankopen en hun ideeën daarover. En niet enkel over producten praten. Het inrichten van een kantoor is ruimer dan dat.” Prettig werken is van belang. Bijvoorbeeld door een ontspannen reukbeleving die een positieve invloed heeft op het functioneren van mensen, aldus Arts. Dat geldt ook voor het gebruik van kleur, het ophangen van kunst en het plaatsen van mummieplanten (gemummificeerde echte planten die geen licht en water meer nodig hebben, red.). “De mens staat centraal. Een goede belevingswereld willen we bieden. Of dat lukt, horen we ook graag terug van onze klanten. En van hun medewerkers”.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een belangrijk onderwerp bij de inkoop van het bedrijf. Niet enkel omdat klanten van Martin Cuypers, zoals overheden, verplicht zijn duurzaam in te kopen. “Ook omdat we er zelf achter staan. We hebben in het veleden ook met Aziatische producten gewerkt, maar onze ervaring is dat Azië minder let op duurzaamheid en er sprake kan zijn van kinderarbeid. Dat willen we absoluut niet, dus richten we ons op onze leveranciers in Europa waarvan we zeker weten dat ze goed bezig zijn. En kwaliteit leveren natuurlijk.”
Tenslotte: ook Martin Cuypers ontkomt niet helemaal aan de economische crisis. “We merken er zeker iets van, maar kantoorartikelen als pennen en papier heeft onze klant altijd nodig. Dus wat dat betreft zitten we met onze verschillende productgroepen wel goed.”
Afgelopen weekend vierde Martin Cuypers bv het 35-jarig bestaan. In 1975 werd het bedrijf opgericht door Martin en Leonie Cuypers. Momenteel werken op Keizersveld elf personen, in de Schoolstraat vier.Ook werd afgelopen vrijdag een geheel nieuwe huisstijl en logo gepresenteerd, “met als pakkende slogan: dat werkt prettig!”. De nieuwe visie is in een eigen glossy magazine op een eigentijdse wijze neergezet.
Info: www.martincuypers.nl
september 2010, Midden / Noord