Slimmer werken met lifehacking
Venray – Door drs. Nicole Mulders – Teveel onnodig, te weinig inspirerend en te vaak dubbel werk. Dat is de dagelijkse realiteit van veel ondernemers, volgens Martijn Aslander, lifehacker, connector, resourcerer en medeauteur van ‘100 Lifehackingtips’. “De hoofden zitten te vol.”

“Ik ben per mail of sms bereikbaar. Met iemand die op die manier niet kan communiceren wil ik sowieso niets.”
Hun kennis verspreiden, zodat anderen prettiger en efficiënter gaan werken en leven. Dat is de missie van de samenstellers van het als boek en pdf verkrijgbare ‘100 Lifehackingtips’. “Wij zien hacken als het bedenken van slimme oplossingen”, aldus Martijn Aslander. “Organisaties kunnen er tien tot twintig procent efficiënter door gaan werken.”
24/7
Lifehacking is Aslanders tweede natuur. Vanwege zijn prestatiedrang raakte hij jaren terug al gefascineerd door het idee van efficiënt werken. “Als je ambitieus bent, moet je bedenken hoe je je werk het best kunt organiseren. Er zitten immers maar 24 uur in een dag.” Eén van zijn – naar eigen zeggen – slimste – zetten is zich niet meer door klanten te laten inhuren. “Ik geef advies aan opdrachtgevers en achteraf bepalen zij hoeveel ze daarvoor willen betalen. Een enkele keer leidt dat tot een teleurstelling, maar veel vaker tot nieuwe contacten.” Die aanpak werd ingegeven door zijn afkeer voor het maken van offertes. “Je moet dát doen waar je goed in bent.” Een andere strategie is het uitschakelen van zijn voicemail. “Ik ben enkel per mail of sms bereikbaar. Meer is niet nodig. Met iemand die op die manieren niet kan communiceren, wil ik sowieso niets.”
Lekkere workflow
Het vernieuwende aan hun aanpak – “hard nodig” – is volgens Aslander de snelheid waarmee hij en zijn medeauteurs ideeën oppakken. “Als één van ons een ingeving heeft, verspreidt die dat meteen via onze site.”
Organisaties denken volgens Aslander te weinig over hun no-fly area na. “Iedere ondernemer laat zich tijdens zijn werk door anderen storen.” Hij pleit ervoor enkele uren per dag achter elkaar te werken. “Maar wel gericht op één activiteit tegelijk. Als je veel dingen door elkaar onderneemt – mailen, bellen, surfen – raak je niet in zo’n lekkere workflow dan wanneer je je aandacht aan één ding tegelijk schenkt. Het kost je brein teveel energie om van de ene naar de andere activiteit om te schakelen.”
Waardering
Ontsla een kwart van je opdrachtgevers, is een ander devies van Aslander. “Vraag je klant na een opdracht, of hij de factuur te hoog of te laag vond. Is het antwoord ‘te hoog’, dan kun je hem beter laten vallen. Had hij meer willen betalen, houdt hem dan als klant.” Aslanders idee erachter is dat opdrachtgevers die liever minder hadden uitgegeven, het resultaat niet op waarde schatten. “Ga op zoek naar klanten die je wél snappen.” Voor een startende ondernemer – die blij is met elke cent die hij verdient – geldt dit volgens Aslander nog meer. “Je moet niet alles aanpakken wat op je weg komt. Dan blijft er te weinig tijd en energie over voor opdrachten die echt bij jou passen.”
Info: www.martijnaslander.nl ; via www.lifehacking.nl is gratis de pdf ‘100 Lifehackingtips’ te downloaden.
augustus 2008, Midden / Noord