‘Te weinig aandacht voor emoties in het bedrijfsleven’

Zenleraar begeleidt en coacht ondernemingen

Venray – Door Nicole Mulders – Diepgang in het bedrijfsleven? Brigitte van Baren, zenleraar en oprichtster van Inner Sense, coacht en begeleidt managers en werknemers in de zoektocht naar persoonlijke diepgang. “Bedrijven mogen meer reflectietijd reserveren.”

 

Brigitte van Baren.

Waar komt uw fascinatie voor het ‘spirituele’ vandaan? 
“Ik ben getrouwd geweest met een theoloog, en daardoor ben ik geïnteresseerd geraakt in mystieke zaken en in verdieping van het leven. Begin jaren negentig kwam ik in contact met de Duitse monnik en zenleraar Willigis Jäger. Die heeft veel invloed op me gehad. En nog steeds. In 1992 startte ik Inner Sense.”

Wat biedt Inner Sense? 
“Ieder mens heeft twee kanten: het innerlijk en het uiterlijk, binnen- en buitenkant dus. Het innerlijk maakt de helft uit van wie we zijn, maar schiet vaak tekort. Voor het uiterlijk is, zeker in het bedrijfsleven, veel aandacht. Dáár is men mee bezig. Omdat iedereen zo druk is, worden innerlijke processen moeilijk toegelaten. Aandacht voor die onderste lagen schiet tekort. Je hebt je gedachten, gevoelens en emoties, en met die emoties hebben we het moeilijk Daarvoor is veel te weinig aandacht in het bedrijfsleven.”

Hoe pakt u dat gebrek aan aandacht voor diepgang aan? 
“Ik bied altijd een programma op maat aan. Ik kijk in een sessie naar waar het team staat. Met behulp van de trainingsmethode in spelvorm Show Your Colours ontdekt het team waar de diepere lagen in de samenwerking zitten. Omdat het spelenderwijs gaat, is het minder bedreigend. Daarnaast kijken we naar concrete situaties uit de praktijk, zodat er meer zicht komt op wat daar onder ligt.”

Wat gaat er meestal verkeerd in bedrijven? 
“Ten eerste de communicatie. Er wordt teveel gepraat om elkaar te overtuigen. Als men overeenstemming wil bereiken, is het belangrijker om op elkaar af te stemmen. Je kunt beter quality time reserveren voor een écht gesprek. Ten tweede wil de leiding dingen vaak te snel, maar zal toch echt draagvlak daarvoor moeten vinden. Ten derde wil het bedrijf vaak te veel ten koste van de efficiency. Er is geen reflectietijd. Een groot probleem is dat men niet goed prioriteiten kan stellen. Echt een probleem van deze tijd.

Hoe kan een bedrijf de adviezen concreet toepassen? 
“Tijdens een vergadering kunnen deelnemers op hun energie letten, door naar hun buik, te ademen. Zo blijven ze alert op wat er speelt, maar raken ze hun energie niet kwijt. Normaal gesproken voelen veel deelnemers zich opgebrand als de vergadering voorbij is door het vele denkwerk. Denken kost veel energie. Nu krijgen ze juist energie.”

Welke rol speelt boeddhisme in de aanpak? 
“Ik ben geen boeddhist – ik houd niet van hokjes -, maar de levensfilosofie spreekt me wel aan. Alle religies hebben mystieke waarden die ertoe doen. Mystici uit China, India, Japan en de Arabische landen geven een eigen kleur aan het leven. Wat ik aan het Boeddhisme interessant vind, is dat het tolerant is. De zendiscipline is praktisch en leidt tot vernieuwende inzichten. Deze inzichten neem ik mee in mijn werk als trainer met een vleugje zen. Ook mensen in bedrijven mogen van hart tot hart met elkaar communiceren. Dat leidt tot meer begrip, afstemming en tot betere samenwerking.”

Welke reacties krijgt u op de trainingen? 
“Deelnemers vertellen dat ze meer rust en nieuwe energie hebben gekregen. Dat ze geleerd hebben om dieper en rustiger te ademen en beseffen dat aandacht belangrijk is. Ze geven aan dat ze de training effectief vinden. Daar is het me om te doen.”

Brigitte van Baren studeerde rechten, werd zenleraar en startte in 1991 met Innersense. Zij richt zich daarbij op business spiritualiteit en begeleidt werknemers en leidinggevenden met het zoeken naar de diepgang in het bedrijfsleven. “Kern is dat ze de stilte opzoeken en zich opladen, zodat er meer energie vrij komt.” Klanten zijn o.a. NCRV, Akzo Nobel en Philips Health & Wellness. Info:www.innersense.nl

oktober 2011, Midden / Noord